Od přípravné fáze k realizaci a následnému rozvoji e-shopu

Důsledná příprava, defincice cílů a či kvalita podkladů hrají zásadní roli ve vzniku úspěšného projektu. Nicméně vybrousit jednotlivé části k dokonalosti nám nějaký čas trvalo. Rádi se s nabytým know-how podělíme a upozorníme na nástrahy při realizaci Vašeho projektu. Občas něco rozmluvíme nebo prozradíme řešení, o kterém jste třeba neměli ani páru.

proces tvorby eshopu

1. Schůzka a workshop

V době realizace jsme vzájemně partneři. Je důležité, abychom si sedli, věděli kdo s námi bude v rámci projektu komunikovat, znali Váš produkt a vize. Na první schůzce zpravidla nasloucháme a zodpovídáme Vaše dotazy. My si uděláme obrázek o náročnosti projektu, Vašich zkušenostech z on-line projektů a prioritách. Zpravidla padne i téma rozpočtu e-shopu či webových stránek a vysněných termínech.

přípravná fáze

2. Vstupní studie

Aby byl projekt pod kontrolou, a pro Vás srozumitelný, je potřeba shrnout celý rozsah díla do přehledné dokumentace, získat co největší představu o rozsahu a požadované funkčnosti. Na základě vstupní studie je následně tvořen rámcový rozpočet a časový harmonogram.

přípravná fáze

3. Kalkulace a smlouva

Na základě vstupní studie stanovíme rámcový rozpočet pro e-eshop jednotlivých částí a fází projektu. Nejméně nutné funkcionality vyseparujeme do samostatných položek, tak aby jste měli co největší flexibilitu sami ovlivnit výslednou cenu. K částem, které jsou v době příprav neznámou přistupujeme agilním způsobem nebo jsou podmíněny dílčí analýzou.

přípravná fáze

4. Wireframe

Na řadu přichází fáze, ve které vytváříme skicu a návrhy jednotlivých stránek a prvků na základě získaného know-how o Vašem produktu a strategii, funkcionality e-shopu dle vstupní studie a potřeb návštěvníků, prípadně výsledků uživatelského testování. Rádi se dotazujeme Vašich stávajících zákazníků, odstraňujeme nefunkční řešení a navrhujeme taková, která Vás odliší od konkurence a zpříjemní nákupní proces. Jde nám o výkon.

Realizace

5. Data a obsah

Jedna z nejvíce podceňovaných fází projektu. Než se nový e-shop spustí, musí být k dispozici kvalitní data o produktech, které chcete na e-shopu prodávat, kvalitní fotografie, doplňkové texty. Zákazníci často tuto přípravnou část podcení a vlastní spuštění se pak neúměrně protahuje. Domluvíme formáty, připravíme případné importy. Prozkoumáme reálný stav Vašich dat a začneme pracovat na případných nedostatcích.

Realizace

6. Design

Vytvoříme unikátní tvář Vašeho eshopu nebo webové prezentace či celé firmy. Pokud je to v rámci projektu potřeba, navrhneme logo, oslovíme kolegy fotografy, ilustrátory. Funkčnost designu bedlivě hlídá náš UX specialista, aby se e-shop nestal jen ukázkou posledních trendů, ale především plnil svůj hlavní účel, který si snadno domyslíte. Design definujeme v komplexním manuálu, kterému se následně podřizuje i tvorba nových stránek a sekcí, které mohou vznikat po spuštění projektu.

Realizace

7. Vývoj

Pracujeme agilně v časově domluvených sprintech. Po celou dobu s Vámi komunikuje projektový manager, a máte tak neustálý přehled o průběhu prací, včetně přístupu do projektové roadmapy a přehledu úkolů. Pro vývoj používáme nástroj pro správu verzí, tedy jakákoliv úprava je historicky dohledatelná i v případě pozdějšího předání jinému dodavateli. Jednoduše víme co děláme, dodržujeme čistotu kódu, komunikujeme lidskou řečí, pracujeme efektivně.

Realizace

8. MVP, testy a opravy

Na něco se zapomnělo? Nebo se při testování našla chyba? K programování aplikací to prostě patří. Důležité je najít příčinu a vše opravit nebo udělat lépe. Nenecháváme si odevzdání e-shopu jako překvápko na konec. Dodáváme v průběhu realizace tzv. MVP, aby jste viděli e-shop ještě před úplným dokončením, ale již pokrýval veškerou funkcionalitu dle vstupní analýzy. V této fázi se snadno odkryjí případné nedodělky nebo potřeby, které vznikly až při samotné realizaci e-shopu. Máte tak dostatek času si vše otestovat a případně řešit nuance či nové požadavky.

Realizace

9. Spuštění eshopu

Projekt máme připraven, data jsou na místě, můžeme jít on-line. Tato fáze je ošetřena důsledným seznamem plného dílčích úkolů, u kterých je důležité i správné pořadí. Největší odměnou jsou pak pro nás první příchozí objednávky nebo výsledky analytiky dle plánu. Nezbývá než jít na pivko a společně nové dítko oslavit.

Spuštění eshopu

10. Aktivace služeb třetích stran

Tento bod vlastně spadá ještě pod bod výše. Po nasazení do produkčního prostředí aktivujeme všechny služby třetích stran (platební brány, integrace externích systémů, apod.). Často je potřeba součinnost klienta, jelikož do produkčních účtů třetích stran nemáme přístup. Zejména jedná-li se o citlivé údaje platebních karet či agregátorů.

Spuštění eshopu

11. Marketing

Díky analýze, vstupní studii a vyzkoušenému vývoji, bude daleko jednodušší získat nakupující zákazníky organickou cestou. Je to ovšem pouze dobrý základ. Pro získání zákazníků je nutné dále investovat do marketingu, jako např. věrnostní programy, ppc kampaně, tvorba obsahu blogu a hlavně následného vyhodnocení výsledků. Výhodou on-line marketingu je snadná měřitelnost jednotlivých kanálů. Nezapomínáme pracovat s fakty a vyhýbáme se střelbě naslepo.

Marketing

12. Optimalizace

Na základě vyhodnocení výsledků analytiky, zkušeností a připomínek zákazníků, je dobré dále e-shop optimalizovat. Může to být změna grafických prvků, optimalizace procesu vyřízení objednávky, automatizace rutinních procesů, či zásahy pro vylepšení webu z hlediska SEO. Důležité je chápat provoz e-shopu jako nekončící proces a neusnout na vavřínech. My Vám budeme k dispozici i v této fázi s plnou hlavou nápadů.

Servis

13. Servis a další rozvoj

Naše e-shopy nestavíme způsobem „vytvořit a dál se nezajímat“. Počítáme rovněž s dlouhodobou podporou a rozvojem Vašeho e-shopu. Jsme připraveni Vám stát po boku, aby vše fungovalo jak má, aby vše bylo aktuální a abychom drželi krok s dobou.

Servis